Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Przygotowanie i wysyłanie JPK_VAT

Przygotowanie i wysyłanie JPK_VAT

Od 1 stycznia 2018 r. ewidencje na potrzeby VAT, również te prowadzone dotychczas w wersji papierowej, należy prowadzić wyłącznie w wersji elektronicznej i przesyłać jako JPK_VAT do Ministerstwa Finansów.

Plik z JPK_VAT składa się za okresy miesięczne, do 25 dnia miesiąca za miesiąc poprzedni – jeżeli dzień ten przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny to deklarację należy złożyć pierwszego dnia roboczego po tej dacie.

Podatnicy rozliczający się kwartalnie, wypełniają tylko część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału i przesyłają deklarację JPK_V7K. Po zakończeniu kwartału wypełniają część ewidencyjną za trzeci miesiąc kwartału i część deklaracyjną JPK_VAT za cały miesiąc.

Co zawiera JPK_VAT

JPK_VAT składa się z danych identyfikujących podatnika (np. nazwa, NIP) oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych co odzwierciedla dane zawarte w ewidencji zakupu i sprzedaży. Dane wykazane w JPK_VAT powinny być zgodne z danymi ujętymi w deklaracji VAT.

Jak przygotować i wysłać JPK_VAT

Wcelu przygotowania pliku JPK_VAT można:

  • skorzystać z bezpłatnej aplikacji e-mikrofirma,
  • skorzystać z bezpłatnego narzędzia Klient JPK 2.0 do generowania i wysyłania JPK_VAT,
  • utworzyć i wysłać JPK_VAT przy pomocy programu księgowego np. Systim.
  • skorzystać z e-bramki JPK_VAT, która umożliwia przesyłanie JPK_VAT z różnych systemów operacyjnych, w tym również z komputerów firmy Apple.

Jak podpisać JPK_VAT

Potrzebny jest podpis elektroniczny. Do podpisania JPK_VAT można użyć jednego z dwóch podpisów lub danych autoryzujących:

  • Profilu Zaufanego – bezpłatny podpis elektroniczny, który można założyć niemal w każdym urzędzie, jak i za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do podpisu wystarczy kod autoryzacyjny wysłany na kanał autoryzacji.
  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego – to płatny elektroniczny podpis służący do podpisywania dokumentów. Jeśli posiadamy taki podpis, należy go przygotować i natępnie podać kod PIN.
  • danych autoryzujących – jest to bezpłatna metoda. Potrzebne będą: NIP lub PESEL, imię, nazwisko, data urodzenia oraz odpowiednia kwota przychodu osiągniętego w roku poprzednim.  Formularz jest dostępny na stronie e-brama JPK_VAT.

Po złożeniu poprawnego JPK_VAT, podatnik może pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).

Źródła:

https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk_vat/informacje-jpk-vat/wypelnij-i-wyslij-jpk_vat/ – dostęp z dnia 07.06.2023

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *