Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Kogo zgłosić do ubezpieczeń ZUS?

Przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą i zatrudniający dane osoby jako swoich pracowników, musi zgłosić wszystkich do ubezpieczeń w ZUS.

Przedsiębiorca może we wniosku CEIDG zgłosić do ubezpieczeń siebie lub członków swojej rodziny. Jeżeli tego nie dokona, to zmuszony jest do zgłoszenia siebie do ubezpieczeń w ZUS – na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA, natomiast członka rodziny na ZUS ZCNA w ciągu 7 dni od dnia, w którym zacznie prowadzić działalność gospodarczą.

W związku z powyższym, przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń siebie, jak i swoich pracowników.

Przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia siebie do obowiązkowych lub dobrowolnych ubezpieczeń społecznych i obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Natomiast pracowników do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Dodatkowo zleceniobiorców musi zgłosić do obowiązkowych lub dobrowolnych ubezpieczeń społecznych i obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego. Jednakże należy podkreślić, iż zleceniobiorca, który jest uczniem szkół ponadpodstawowych lub studentem do wieku 26 lat nie musi być zgłaszany do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego – ani obowiązkowo ani dobrowolnie.

Natomiast osoby współpracujące muszą być zgłoszone przez przedsiębiorce do obowiązkowych lub dobrowolnych ubezpieczeń społecznych i obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Osoba współpracująca jest osobą, która współpracuje z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą lub z osobą korzystającą z ulgi na start dla celów ubezpieczeń społecznych. Za taką osobę uważa się:
- małżonka,
- dzieci własne,
- dzieci drugiego małżeństwa
- dzieci przysposobione
- rodziców
- macochę
- ojczyma
- osoby przysposabiające
Jednakże osoba współpracująca (ww.) musi pozostać we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą, która prowadzi podaną działalność i musi współpracować przy prowadzeniu tej działalności.

Zgłoszenia siebie, jak i innych osób zatrudnionych należy zgłosić w ciągu 7 dni od dnia:

  • rozpoczęcia prowadzenia działalności – gdy zgłaszasz siebie
  • rozpoczęcia współpracy – jeżeli zgłaszasz osobę współpracującą
  • nawiązaliście stosunek pracy – jeżeli zgłaszasz pracownika
  • zleceniobiorca zgodnie z umową zacznie ją wykonywać

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *