Często osoby zakładające stowarzyszenie zastanawiają się, czym tak właściwie różni się stowarzyszenie rejestrowane od zwykłego.
Oby dwa rodzaje stowarzyszeń muszą obowiązkowo prowadzić księgowość oraz sporządzać i składać sprawozdania finansowe do Urzędu Skarbowego.
Jednakże oprócz podobieństw stowarzyszenia posiadają między sobą pewne różnice, które zostaną poniżej opisane.
Stowarzyszenie rejestrowane musi posiadać minimalną liczbę 7. osób, aby mogło być założone. Stowarzyszenie musi być zarejestrowane w KRS – złożony wpis do KRS w odpowiednim oddziale. Dodatkowo musi składać się z obowiązkowych władz, a więc walnego zebrania, zarządu i organu nadzoru wewnętrznego (komisja rewizyjna). W tym wypadku prowadzona jest działalność gospodarcza, działalność odpłatna. Wszystko to oznacza, iż stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
Natomiast stowarzyszenie zwykłe może posiadać minimalną liczbę 3. osób, aby mogło być założone. Stowarzyszenie musi być zarejestrowane w ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Dodatkowo musi składać się z obowiązkowych władz, a więc przedstawiciela reprezentującego dane stowarzyszenie lub z zarządu – tutaj nie ma obowiązku posiadania dodatkowego organu nadzoru wewnętrznego . W tym wypadku nie jest prowadzona działalność gospodarcza, działalność odpłatna, a stowarzyszenie posiada osobowość tzw. ułomną osobowość prawną.