Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Czy stowarzyszenie/fundacja musi prowadzić księgowość?

Osoby prowadzące stowarzyszenia lub fundacje często zastanawiają się, czy obowiązek prowadzenia księgowości również ich dotyczy.

Obowiązek prowadzenia księgowości obejmuje również wszystkie zarejestrowane stowarzyszenia i fundacje, co oznacza, że nawet gdy ich przychodem są tylko składki członkowskie, to organizacje te powinny rejestrować swoje wydarzenia finansowe.

Prowadzenie księgowości jest obowiązkowe dla wszystkich działających organizacji pozarządowych. Każda organizacja posiadająca osobowość prawną (zarejestrowania w KRS), jak również organizacja bez osobowości prawnej (np. stowarzyszenia zwykłe) jest zmuszona do prowadzenia księgowości – ustawa o rachunkowości.

Organizacje pozarządowe prowadzące działalność muszą prowadzić swoją księgowość na zasadzie pełnej księgowości, a więc za pomocą księgi rachunkowej wg. ustalonego planu kont. Natomiast organizacje nieprowadzące działalności gospodarczej mogą prowadzić księgowość uproszczoną. Często organizacje myślą, że gdy nie prowadzą działalności gospodarczej, to nie muszą prowadzić księgowości. Nic bardziej mylnego!

Poza prowadzoną księgowością stowarzyszenia i fundacje powinny sporządzać również sprawozdanie finansowe i przesyłać je do Urzędu Skarbowego oraz sporządzać i również wysyłać roczną deklarację.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *