Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Prawo do odszkodowania, odszkodowanie za śmierć, koszt podatkowy

Pracodawca zobowiązany jest do wypłacenia wielu świadczeń na rzecz pracowników, między innymi jest to obowiązek wypłaty odszkodowań pracownikom (którzy są u niego zatrudnieni) z tytułu wypadku w miejscu pracy. Bywają sytuacje, gdy odszkodowanie (o którym mowa powyżej) otrzymuje rodzina zmarłego pracownika.

W związku z zaistniałym obowiązkiem nałożonym na pracodawcę, pracownik ma pełne prawo do dochodzenia swoich praw w związku z otrzymaniem odszkodowania od pracodawcy (Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny ).

Jeżeli uszczerbek na zdrowiu dotyczy uszkodzenia ciała pracownika – odszkodowanie powinno objąć zwrot wszystkich kosztów związanych z naprawieniem wynikłej szkody. W tym wypadku pracodawca powinien wyłożyć pełną sumę potrzebną na koszty leczenia. Jeżeli jednak pracownik w wyniku wypadku w miejscu pracy stał się inwalidą, pracodawca zobowiązany jest do wyłożenia pełnej sumy na koszty przygotowania pracownika do zmiany (innego) zawodu.

W przypadku, gdy pracownik utracił pełną zdolność (lub częściową) do wykonywania jakichkolwiek czynności zarobkowych, może on żądać od pracodawcy naprawienia szkody poprzez rentę.

Natomiast w przypadku, gdy dany pracownik poniósł śmierć w miejscu pracy lub z powodu wypadku jaki nastąpił wcześniej (w skutek uszkodzenia ciała lub pogorszenia zdrowia zmarł), pracodawca powinien zwrócić koszty leczenia i pogrzebu osobie, która te koszty poniosła. W określonych przypadkach, sąd może jeszcze przyznać dodatkowo odszkodowanie rodzinie, w której nastąpiło pogorszenie sytuacji życiowej z powodu śmierci danego pracownika (np. zmarły małżonek utrzymywał swoją całą rodzinę).

Odszkodowanie a koszt podatkowy

Kwestia zaliczenia wypłacanych odszkodowań pracownikom lub ich rodzinom przez wiele lat budziła wątpliwości względem zaliczenia tych kosztów do podatkowych. Jednakże praktyka ta uległa zmianie i organy podatkowe obecnie akceptują dany wydatek jako koszt podatkowy.

Dodatkowo wydatki związane ze śmiercią pracownika, które są wypłacane rodzinie zmarłego, mogą być również zaliczanym kosztem do uzyskania przychodów. Sądy zazwyczaj uznają dane wydatki jako związane z funkcjonowaniem całego przedsiębiorstwa i mają wpływ na przychody podatnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *