Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Korekta przychodu – zwrot, reklamacja, rabat

Często zdarza się, że występuje konieczność korekty przychodu. Dzieje się tak z różnych powodów, m.in. zwrot towaru lub jego reklamacja. W związku z tymi wielu przedsiębiorców z powodu braku precyzyjnych przepisów ma wątpliwości odnośnie tego, jak odnotowywać te korekty.

Jak możemy dowiedzieć się z art.14 ust.1 ustawy o PIT za przychód z działalności, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast za datę powstania przychodu uznaje się, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  • wystawienia faktury albo
  • uregulowania należności.

Korekta przychodu

Obowiązek wykonania korekty nie powoduje obowiązku dokumentowania niezależnego, odmiennego zdarzenia gospodarczego. Jedyne zmiany, jakie wprowadza faktura korygująca, polegają na zmianie podstawowej wysokości przychodu. Nie powoduje ona natomiast nowego momentu powstania przychodu. W przypadku dokonywania korekty zawsze odnosimy się do faktury pierwotnej.

Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, w sytuacjach takich jak np. zwrot towaru przez nabywcę należy zmniejszyć uzyskane przychody o wartość zwróconych towarów i następnie dokonać stosownych korekt w okresie rozliczeniowym (miesiącu, roku) podatkowym, w którym pierwotnie został wykazany przychód.

Zwrot po złożeniu rozliczenia rocznego

W kwestii korekty przychodów pojawiają się również uzasadnione wątpliwości odnośnie sytuacji, gdy zwrot towaru nastąpił po złożeniu rozliczenia rocznego. Jak możemy wywnioskować z różnych interpretacji indywidualnych wydawanych przez dyrektorów izb skarbowych, dotyczących tej tematyki, termin dokonania zwrotu nie ma większego znaczenia. Zgodnie ze wskazaniami korekty zawsze dokonujemy wstecz.

Kierując się wskazaniami fiskusa w przypadku gdy towar sprzedany w roku poprzednim, którego zwrot nastąpił po złożeniu rozliczenia rocznego za ten rok, możemy zostać zobligowaniu do korekty rozliczenia.

Udzielenie rabatu

W przypadku udzielana rabatów mogą wystąpić dwie sytuacje. W sytuacji gdy rabat dotyczy produktu lub usługi, którego dostawa nastąpiła w przeszłości, korekta przychodu następuje w okresie rozliczeniowym, w którym rabat został udzielony. Natomiast rabat udzielony w chwili sprzedaży powoduje zmniejszenie przychodu miesiąca i powoduje pomniejszenie ceny na fakturze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *