Każdy przedsiębiorca, który chce zarejestrować swoją działalność gospodarczą musi złożyć wniosek CEIDG. W jaki sposób tego dokonać?
Osoba rozpoczynająca własną działalność gospodarczą powinna złożyć odpowiedni wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wraz z oświadczeniem o braku orzeczonych zakazów. Pamiętając przy tym, że podana data we wniosku CEIDG nie może być wcześniejsza niż dzień, w którym składa dany wniosek. Jednakże może być późniejsza.
Pamiętać także należy, że wniosek musi być złożony z identyfikacją tożsamości danej osoby składającej. Oznacza to, że osoba ta jest zobowiązana, np. do podpisania wniosku w wybranej gminie lub użycia podpisu elektronicznego – jeżeli dany dokument zostaje złożony (przesłany) jest przez internet. Jeżeli natomiast wniosek składany jest po raz drugi – do wniosku pierwotnego, w sprawie zmiany, zawieszenia, czy wznowienia to niezbędny będzie numer NIP.
Aby zarejestrować działalność gospodarczą, a więc złożyć wniosek CEIDG można skorzystać z 4 możliwości:
Wejście na stronę www.ceidg.gov.pl (www.firma.gov.pl) | ||||||
![]() |
![]() |
|||||
Założenie konta + aktywowanie konta (poprzez link potwierdzający otrzymany na podany adres e-mail) i zalogowanie się do systemu |
Przygotowanie wniosku, w trybie anonimowym, bez logowania się do systemu |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Wysłanie wniosku online | Wydruk wniosku | |||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Podpisanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym | Podpisanie profilem zaufanym |
podpisanie go osobiście w dowolnej gminie (zapamiętaj nr wniosku!). | podpisanie go w dowolnej gminie (zapamiętaj nr wniosku). | Podpisanie i wysłanie pocztą. Dodatkowo podpis musi być notarialnie potwierdzony. (wymagane notarialne poświadczenie). |
Podpisanie i osobiste zaniesienie do urzędu gminy (gmina przekształca go na wniosek elektroniczny.) |
UWAGA! Od tego roku można zakładać własną działalność przez telefon! Poprzez połączenie z konsultantem nastąpi również procedura wpisu podatnika do CEIDG! Więcej informacji: http://www.e-deklaracje.pl/zakladanie-wlasnej-firmy-przez-telefon/
Co jeśli popełnimy błędy we wniosku CEIDG?
Wszystko zależne jest od tego, w jaki sposób wniosek został wysyłany lub dostarczony do urzędu gminy. Mianowicie:
- jeżeli złożony został w formie online to system CEIDG automatycznie poinformuje użytkownika o niepoprawności wniosku i obowiązku poprawy dokumentu
- jeżeli natomiast został złożony w urzędzie gminy to dany organ powinien powiadomić przedsiębiorce o obowiązku poprawy wniosku w ciągu 7 dni roboczych.