Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Jak wygląda rozliczanie płatności kartami od Klientów?

money-256319_640

Przedsiębiorca, który otrzymuje płatności od Klientów za pomocą kart debetowych lub kredytowych za pośrednictwem terminali płatniczych lub portali internetowych musi je odpowiednio rozliczyć, zaksięgować.

Schemat rozliczania płatności, który przedstawimy jeszcze poniżej dotyczy tylko:

  • Płatności, które odbywają się w punktach sprzedaży i uiszczane są za pomocą kart płatniczych (debetowych, bankowych) i kredytowych, przy użyciu terminali płatniczych.
  • Płatności uiszczanych na odległość, za pośrednictwem systemów płatności internetowych tj. PayU, Dotpay, Przelewy24.pl i podobnych lub za pośrednictwem portali przyjmujących zamówienia klientów, tj. Groupon, Booking i podobnych.

 

Jak zaksięgować przychód ze sprzedaży?

Wszelkie przychody ze sprzedaży wpisywane są w księgowości do KPiR do kolumny 7 – w kwocie netto, a więc bez podanego podatku VAT.

Dodany wpisu musi być dokonany z datą sprzedaży (datą dostawy towaru lub usługi). Oznacza to, że data wystawienia faktury czy innego dokumentu sprzedaży jest w tym wypadku nieistotna, ponieważ nie ma znaczenia. Również data zapłaty należności za kupiony towar lub usługę nie ma w tym wypadku znaczenia.

Uzyskany przychód ze sprzedaży należy wpisywać oddzielnie dla każdej transakcji, jednakże w przypadku, gdy tych transakcji jest dużo, najlepiej wpisywać przychód codziennie lub na koniec miesiąca, w następujący sposób:

  • codziennie – na podstawie zestawienia sprzedaży lub raportu dobowego z kasy fiskalnej
  • na koniec miesiąca – na podstawie rejestru faktur lub raportu miesięcznego z kasy fiskalnej.

* Powyższe zestawienia powinny również uwzględniać rabaty, pomyłki i inne korekty spowodowane występującymi błędami.

 

Jak zaksięgować koszty prowizji?

Każda firma która pośredniczy w płatnościach, a więc obsługuje nasze płatności jest zmuszona co miesiąc (na koniec miesiąca) wysyłać do nas fakturę. Na fakturze tej znajdą się informacje szczegółowe na temat rodzajów prowizji i innych kosztów potrąconych przez danego pośrednika. Faktura ta będzie miała istotne znaczenie przy naszym rozliczeniu, ponieważ należy daną fakturę zaksięgować w KPiR w kolumnie 13 pod datą wystawienia danej faktury.

 

Jak uzgodnić prowizje?

Oprócz księgowania przychodów i kosztów, które omówione zostały powyżej, należy także uzgodnić saldo kasy, a więc trzeba porównać kwoty należności z raportów fiskalnych i zestawień faktur sprzedaży z kwotami należności otrzymanych gotówką oraz kwot należności, które wpłynęły na konto.

Różnica jaka wyniknie z powyższego porównania oznacza kwotę prowizji, która została potrącona przez pośrednika w/w płatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *