Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Jak rozliczyć stratę podatkową?

Podatnicy (przedsiębiorcy) rozliczający się z fiskusem na zasadach ogólnych, według dwustopniowej skali podatkowej lub podatku liniowego, obliczają podatek dochodowy od dochodu uzyskanego w danym okresie. Podstawą opodatkowania jest więc różnica pomiędzy przychodem a kosztem jego uzyskania. Jeśli wydatki będą wyższe od przychodów, wystąpi strata podatkowa. Strata podatkowa jest więc minusową różnicą pomiędzy przychodem a kosztem jego uzyskania.

Tak więc, jeżeli na koniec danego roku wykazana została strata w prowadzonej działalności to przedsiębiorcy mają możliwość rozliczenia jej w kolejnych latach. Oczywiście  prawo takie zawarte jest w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kiedy można rozliczyć stratę podatkową?

Stratę podatkową można rozliczyć w rocznej deklaracji podatkowej w wysokości maksymalnie 50% straty rocznie przez 5 kolejnych lat podatkowych, w ramach tego samego źródła. Jeżeli więc przedsiębiorca uzyskuje przychody również z innych źródeł, np. z etatu – nie może ich uwzględnić w rozliczeniu.

Oczywiście rozliczenie straty może nastąpić dużo wcześniej np. po 2 latach, jednakże podatnik ma prawo do takiego działania maksymalnie do 5 lat.

Tak więc stratę poniesioną w danym roku można rozliczyć w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Prawo do takiego rozliczenia znajduje się w potwierdzeniu zapisu z art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stratę można rozliczyć dopiero na podstawie złożonego zeznania rocznego.

Dla przykładu:

Osoba X prowadzi działalność gospodarczą. Według podsumowania poniosła stratę w roku 2013, co oznacza, że ma prawo do jej odliczenia aż do roku 2018. Po przekroczeniu terminu, rozliczenie nie będzie już możliwe.

Jak rozliczyć stratę?

Na poniższym przykładzie ukazane są obliczenia poszczególnego rozliczenia straty z podziałem na kolejne lata. Oczywiście w wysokości maksymalnie 50% straty rocznie.

Dla przykładu:

Firma Pana X poniosła w roku 2013 stratę w wysokości 6 000 zł. Czas na jej rozliczenie ma do 2018 roku.

W kolejnych latach firma wykazuje następujące wyniki:

2013 – dochód 15 000 zł

2014 – strata 3 500 zł

2015 – dochód 42 000 zł

2016 – dochód 20 000 zł

2017 – dochód 25 000 zł

Na podstawie w/w danych, obliczenie straty wygląda następująco:

2013 – 3 000 zł (50% kwoty 6 000 zł)

2014 – 0 (w danym roku jednostka ponownie wykazuje stratę)

2015 – 7750,00 zł (50% kwoty 6 000 zł + 50% kwoty 3 500 zł)

2016 – 1 750 zł (50% kwoty 3 500 zł) – obydwie straty rozliczone w całości

2017 – 0

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *