Przepisy o VAT nie regulują kwestii anulowania faktury. Jednak organy podatkowe oraz orzecznictwo sądów administracyjnych umożliwiają anulowanie faktury pod warunkiem, że przekreślimy treść obu egzemplarzy faktury oraz umieścimy na nich stosowną adnotację (anulowano dnia…) i zostanie to potwierdzone podpisem.
Dokonanie anulowania faktury w powyżej opisany sposób ma uniemożliwić ich powtórne wykorzystanie. Anulowane faktury należy przechowywać w dokumentacji księgowej. Nie podlegają one jednak ewidencji.
Ważne! Nie można mylić anulowania faktury z korektą. |
Aby anulować fakturę, muszą zostać spełnione pewne warunki. Anulowanie jest możliwe pod warunkiem, że faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego. Oznacza to, że nie dostarczyliśmy faktury naszemu kontrahentowi i posiadamy oba jej egzemplarze. Ważne też jest, aby anulowana faktura dokumentowała czynność niedokonaną. Nie ma możliwości anulowania faktury w przypadku błędów na fakturze. Błędy te poprawiamy poprzez wystawienie faktury korygującej lub noty korygującej.
W przypadku sprzedaży wysyłkowej, gdy klient nie odbierze wysłanego towaru wraz z załączoną fakturą i towar wróci do nas, mamy możliwość anulowania faktury. Dzieje się tak, ponieważ faktura nie została przekazana klientowi i posiadamy oba egzemplarze, a więc nie doszło do wprowadzenia jej do obrotu prawnego. Gdy doszło do zagubienia lub zniszczenia paczki z towarem i fakturą, również mamy możliwość dokonania anulowania faktury pod warunkiem otrzymania zaświadczenia o zagubieniu/zniszczeniu paczki od firmy kurierskiej lub poczty.
Anulowana faktura, która została wcześniej ujęta w deklaracji VAT, umożliwia podatnikowi dokonania korekty w celu skorygowania zawyżonego w deklaracji podatku VAT.