Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Sprzedaż wysyłkowa – opodatkowanie i ewidencja w KPiR

Sprzedaż w podatkowej księdze przychodów i rozchodów

Sprzedaż wysyłkowa należy do jednego z rodzajów sprzedaży detalicznej. Transakcji dokonuje się poprzez Internet, drogą pocztową lub telefonicznie. Klient wyboru dokonuje na podstawie przesłanej oferty, katalogu bądź też poprzez strony internetowe. Stronami sprzedaży są sprzedawca i nabywca. Sprzedawca wysyła towar za pośrednictwem kuriera lub poczty, która jest zobowiązana do dostarczenia go nabywcy. Zapłaty dokonuje się w formie pobrania, przedpłaty lub z odroczonym terminem płatności. Z tej formy sprzedaży korzystają klienci bez względu na miejsce zamieszkania, choć skierowana jest przede wszystkim do osób mieszkających w mniejszych miejscowościach, gdzie oferta towarowa jest ograniczona.

Przychód powstały ze sprzedaży wysyłkowej powinien zostać ujęty w KPiR w dniu wystawienia faktury. W przypadku nieodebrania przesyłki przez nabywcę przedsiębiorca zobligowany jest zmniejszyć przychód o wartość otrzymanych z powrotem towarów.
Ważne: Gdy kupujący nie odbierze towaru wysłanego za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej , i nie dokona zapłaty, wówczas fakturę nie jest konieczne sporządzania korekty i można ją anulować.

Opodatkowanie

Według przepisów regulujących sprzedaż wysyłkową określa się jako zasadę podstawową opodatkowanie towarów w kraju dostawy.

Niemniej jednak, by można było opodatkować sprzedaż w kraju przeznaczenia, kwota sprzedaży musi przekroczyć określone limity. Każde państwo ma prawo ustalać indywidualnie wysokość limitu. Warto wiedzieć, że wraz z początkiem 2014 roku przepisy odnośnie ustalania obowiązku podatkowego zostały istotnie zmienione.

Podstawowa zasada dotycząca obowiązku podatkowego zawarta w art. 19a ust. 1 wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty.

Ważne: W sytuacji gdy przed dostarczeniem towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje w chwili otrzymania tej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *