Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Czym jest franczyza i kto może ją założyć?

Czym jest franczyza i kto może ją założyć?

Prowadzenie własnego przedsiębiorstwa to nie tylko okazja do pomnożenia swoich dochodów. Dla wielu osób jest to również bardzo czasochłonne zajęcie. Trzeba bowiem dbać o rozwój firmy, stałe poszerzanie jej działalności, utrzymywanie dotychczasowych klientów i zdobywanie nowych choćby poprzez reklamę i budowanie rozpoznawalności własnej marki. Na szczęście, nie zawsze trzeba zaczynać od przysłowiowego zera. Dla niektórych osób idealnym rozwiązaniem może bowiem okazać się franczyza, czyli własna działalność pod szyldem rozpoznawalnej już marki. Chcesz dowiedzieć się, czym jest franczyza oraz kto może podjąć się prowadzenia takiej firmy? W takim razie powinieneś koniecznie przeczytać niniejszy artykuł.

Franczyza – co to takiego?

Franczyza w swej zasadniczej istocie polega na ścisłej współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawcą nazywa się rozpoznawalną markę o ugruntowanej pozycji na rynku, a franczyzobiorcą – przedsiębiorcę, który chce stać się kontrahentem znanego i bardziej doświadczonego partnera biznesowego, działając pod jego szyldem.

Firma-matka pomaga na wielu płaszczyznach w rozwoju firmy-córki. Udziela wszystkich niezbędnych zgód i zajmuje się przekazywaniem know-how, czyli reguł skutecznego prowadzenia działalności. Franczyzobiorca zyskuje klientów dzięki renomie swojego partnera. Na umowie zyskuje nie tylko franczyzobiorca, a tal także jego kontrahent. Dzięki franczyzie franczyzodawca zyskuje realną szansę na. zwiększenie kanałów dystrybucji, zyskanie lojalnych partnerów, przyczyniających się do osiągnięcia sukcesu całej branży.

Franczyza – na czym polega?

O tym, jak będzie prowadzona działalność na licencji franczyzowej decyduje wyłącznie podmiot udzielający licencji. Franczyzobiorca i franczyzodawca działają na podstawie umowy franczyzy, definiującej dokładnie określone prawa i obowiązki stron. W ramach działalności na zasadzie franczyzy daje możliwość za stosowną opłatę otrzymanie:

  • nazwy franczyzodawcy;
  • znaku towarowego;
  • „know how”;
  • pomocy handlowej i technicznej;
  • sposobu postępowania;
  • sposobu prowadzenia działalności.

Decydując się na prowadzenie działalności na licencji franczyzowej, istnieje możliwość korzystania z doświadczenia i wiedzy franczyzodawcy, który z tego tytułu otrzymuje nie tylko gratyfikacje finansowe, ale też możliwość zbytu przy ograniczeniu własnego wkładu. Na franczyzobiorcy z kolei ciążą inne zobowiązania. Przede wszystkim w pewnych sytuacjach może pojawić się konieczność włożenia własnego kapitału w działalność. Trzeba również zachowywać poufność informacji oraz regulować na czas swoje zobowiązania wobec franczyzodawcy, przestrzegając przy tym obowiązujących standardów w całej sieci.

Kiedy można założyć franczyzę?

Do prowadzenia działalności franczyzowej niezbędne są znaczne środki pieniężne. Trzeba bowiem już na samym początku ponieść spore koszty na wykup licencji oraz utrzymanie lokalu i pracowników Zyski zaczną pojawiać si dopiero po czasie, dlatego tak istotny jest wkład własny. Wysokość takiego wkładu jest uzależniona od typu prowadzonej działalności i rozpoznawalności marki. Zazwyczaj trzeba dysponować kwotą od 10 tys. zł, na pokrycie wszystkich elementarnych potrzeb biznesowych. Franczyza w branży gastronomicznej może kosztować nawet 10 albo. W trakcie kilku miesięcy trzeba zazwyczaj ponosić opłaty okresowe, które wynoszą określony procent od sprzedaży.

Sukces w dużej mierze zależy również od doboru partnera, czyli od tego, na współpracę, z jakim franczyzodawcą zdecyduje się dana firma. Choć na starcie możesz liczyć na wsparcie w rozkręceniu biznesu, zła organizacja biznesu może mieć zgubny wpływ na jego funkcjonowanie, przyczyniając się nawet do bankructwa przedsiębiorstwa. Nie ma konieczności inwestowania w dużą markę. Czasem większe korzyści może przynieść działanie pod nieco mniej znanym szyldem.

Franczyzobiorca – kim może być?

Podmiot gospodarczy, który chce być franczyzobiorcą, musi mieć określone środki pieniężne oraz pomysł, który wypełni niszę na rynku. Franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcom poparty własnym doświadczeniem model prowadzenia biznesu, który wyróżnia się skutecznością działania

Aby sfranczyzować swój biznes, musi on funkcjonować na rynku przynajmniej przez 12 miesięcy, przynosząc w tym czasie określone dochody. Niezbędny jest także biznesplan, spisanie know-how, ustalenie finansowych celów, opracowanie wizualizacji sieci. Przed założeniem sieci franczyzowej trzeba też wykonać analizę opłacalności całego przedsięwzięcia. Może bowiem się okazać, że w danym przypadku taka działalność mija się z celem. Franczyzę zazwyczaj prowadzi się w branży spożywczej, gastronomicznej, usługowej. Przynosi ona franczyzobiorcy określone zyski, musi być ona jednak prowadzona w sposób rzetelny i odpowiedzialny. Tylko wtedy może bowiem zapewnić obu stronom odpowiednie zyski z przedsięwzięcia.

Franczyzę prowadzi się na podstawie umowy zawartej między stronami, zawierającej szczegółowe określenie ciążących na nich obowiązków oraz posiadanych uprawnień, a także definicję kluczowych pojęć.

Źródła:

  1. https://www.totalmoney.pl/artykuly/570691,kredyty-dla-firm,franczyza—jak-to-dziala-i-czy-da-sie-na-tym-ugrac,1,1 (dostęp z dnia 12.06.2022 r.)
  2. https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/praca/franczyza-czym-jest-jakimi-cechami-sie-wyroznia-na-czym-polega/z2xzzw8 (dostęp z dnia (dostęp z dnia 14.06.2022 r.)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *