Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Sprzedaż internetowa a paragon dla klienta

computer-1572183_640
Przedsiębiorcy prowadzący swoją sprzedaż tylko przez Internet, zastanawiają się często czy mają obowiązek wystawienia paragonu fiskalnego dla swoich klientów, czy nie. Poniżej wyjaśniamy.

Tak naprawdę nie ma różnicy czy sprzedaż prowadzona jest stacjonarnie czy tylko przez Internet, ponieważ w obydwóch przypadkach przepisy prawa są takie same. Ustalone reguły odnoszą się do obydwóch form prowadzenia działalności.

Wystawienie paragonu jest obowiązkowe?

Oczywiście, że tak! Podatnicy, którzy dokonują sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych mają obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas/drukarek rejestrujących.

Oznacza to, że wystawienie paragonów fiskalnych dla klientów, którzy dokonują zakupów w naszym sklepie jest obowiązkowe!

Przekazanie paragonu jest obowiązkowe?

Dodatkowo podatnicy zobowiązani są do wydruku ww. paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży, przy czym muszą jeszcze pamiętać o obowiązku wydania wydruku tego dokumentu swojemu nabywcy – mówi o tym art. 111 ust. 3a pkt. 1 ustawy o VAT.

Należy także podkreślić fakt, że paragon fiskalny może (a nawet powinien) być wydany bez jakiegokolwiek żądania nabywcy – mówi o tym par. 6 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Dlaczego? Ponieważ paragon jest dokumentem potwierdzającym transakcję między sprzedawcą a nabywcą i je po prostu niezbędnym dowodem w razie wystąpienia jakichkolwiek roszczeń, zwrotów/reklamacji itd.

W jakiej formie przekazać pargon klientowi?

Forma przekazania paragonu fiskalnego jest natomiast dowolna. Nie ma tutaj znaczenia czy paragon zostanie dostarczony bezpośrednio przy kontakcie z nabywcą czy tylko zostanie do niego wysłany. Tak czy inaczej musi być wystawiony i dostarczony do klienta – najczęściej dołączany jest do wysyłanej paczki z zakupionym towarem przez klienta.

Oczywiście paragon fiskalny musi być wystawiony przez sprzedawcę. 

  1. Jeżeli płatność jest dokonana w formie „przedpłaty”, a więc następuje ona przed wysyłką – sprzedawca może dołączyć paragon do wysyłanej paczki z zakupionym towarem przez Klienta.
  2. Jeżeli jednak klient płaci dopiero przy odbiorze swojej przesyłki, paragon fiskalny zostaje wysłany do klienta nieco później i w osobnej przesyłce. Dlaczego? Ponieważ obowiązek podatkowy powstaje dopiero w momencie dostarczenia towaru do odbiorcy, więc sprzedawca nie może wystawić go wcześniej i dołączyć go wysyłanej przesyłki.
  3. Nabywca może jednak prosić o dokument potwierdzający transkację w formie faktury VAT. W tym wypadku sprzedawca nie musi wysyłać jeszcze paragonu fiskalnego, ponieważ dokument faktury jest wystarczający. Jedynie sprzedawca może wystawić paragon fiskalny dla siebie i dołączyć go do swojego egzemplarza faktury.
Co jeżeli sprzedawca nie wyda paragonu?

Wydanie paragonu jest obowiązkowe, regulują to przepisy prawa. Jeżeli więc sprzedawca nie wyda klientowi paragonu potwierdzającego zakup danego towaru, czyn ten może być uznany za wykroczenie – urząd skarbowy ukara sprzedawcę mandatem.

Kiedy nie trzeba ewidencjonować sprzedaży na kasie/drukarce fiskalnej?

Odpowiedź znajdziecie w następującym artykule: https://www.ksiegowoscspolki.pl/kiedy-nie-trzeba-ewidencjonowac-sprzedazy-na-kasie/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *