Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Pracujący student

Studenci w momencie jeszcze trwania nauki często podejmują swoją pierwszą pracę na „umowę o pracę”. Czy składki na ubezpieczenie opłaca za nich pracodawca?

Student pracujący na podstawie umowy o pracę podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu. Wiek studenta nie ma znaczenia, rodzaj uczelni, na jakiej studiuje oraz rodzaj umowy o pracę, na podstawie której pracuje, także nie mają znaczenia.

Student podlega ubezpieczeniom społecznym od pierwszego dnia nawiązania stosunku pracy i trwa, aż do ustania zatrudnienia.

Składki na ubezpieczenia społeczne studenta opłacane są w takiej samej wysokości jak składki na ubezpieczenie innych pracowników. Wysokość składek wynosi:

  • ubezpieczenie emerytalne: 9,76%
  • ubezpieczenie rentowe: 1,5%
  • ubezpieczenie chorobowe: 2,45%

Składki na ubezpieczenie chorobowe finansują w całości z własnych środków studenci. Składki na ubezpieczenie wypadkowe opłacają za studentów w całości z własnych środków płatnicy składek.

Student, który podjął pracę na podstawie umowy o pracę, zgłoszony jest do ubezpieczeń społecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego na drukach ZUS ZUA w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *