Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia. Okay!

Jakie są metody amortyzacji?

technology-791297_640

Firmy mają możliwość wyboru jednej metody amortyzacji środków trwałych z trzech dostępnych. Na ich podstawie dokonują odpisów amortyzacyjnych. Wybór musi być oczywiście dokonany przed rozpoczęciem dokonywania odpisów i będzie stosowany aż do końca – do całkowitego zamortyzowania danego środka trwałego. Oznacza to nie można dokonać zmiany stosowanej metody w trakcie amortyzacji.

Dodatkowo odpisów amortyzacyjnych dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych stanowiących załącznik do ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych oraz wybranej przez podatnika metody amortyzacji.

Podejście podatkowe narzuca firmie działającej w Polsce wybór jednej z trzech następujących metod amortyzacji środków trwałych:

  • amortyzacja metodą liniową,
  • amortyzacja metodą degresywną,
  • amortyzacja przy zastosowaniu indywidualnie ustalonych stawek amortyzacyjnych, która jest możliwa dla pewnych grup środków trwałych (dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji),
  • amortyzacja jednorazowa, która można zastosować w przypadku określonych środków trwałych i jest dostępna tylko małym firmom oraz firmom rozpoczynającym działalność gospodarczą.

 

Najczęściej jednak pdoatnicy wybierają metodę liniową, ponieważ jest prosta w zastosowaniu. Głównie polega na tym, iż szacuje się okres użytkowania środka trwałego, a następnie dzieli się wartość tego środka trwałego przez liczbę miesięcy.

Jakie są kroki przeprowadzenia amortyzacji?

Prawidłowo przeprowadzona amortyzacja wymaga:

  • ustalenia metody amortyzacji (liniowa, według stawek indywidualnych, degresywna),
  • ustalenia właściwej stawki amortyzacji,
  • prowadzenia ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
  • księgowania odpisów amortyzacyjnych w kosztach we właściwej wysokości.

 

Więcej informacji na stronie: http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/b7f5b819-8799-4e12-a4f7-ae3b1cff1d05

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *