Czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu?

keyboard-342086_640

Każdy klient może zwrócić lub zareklamować zakupiony produkt w określonym terminie. Jednakże, gdy zgubi potwierdzenie swojego zakupu, a więc paragon, pojawia się wątpliwość: czy może zwrócić swój towar bez posiadanego paragonu?

Co prawda, sprzedawca może bez problemu przyjmować zwroty towaru bez paragonu, ale tylko w sytuacji, gdy jest w stanie udowodnić fakt, że dany zwrot miał rzeczywiście miejsce.

Przepisy prawa narzucają obowiązek posiadania dokumentu potwierdzającego sprzedaż. Oznacza to, że nie tylko oryginał paragonu fiskalnego może być dokumentem potwierdzającym sprzedaż, a również inne dokumenty, takie jak: faktura, potwierdzenie transakcji z konta bankowego, wyciąg z terminala, zeznania świadków, dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę czy oświadczenie o zagubieniu paragonu fiskalnego wraz z oświadczeniem dokonania zakupu.

 

Warto również wspomnieć, że…

Sprzedawca może dokonać korekty przychodu nawet przy braku paragonu. Aczkolwiek w tym wypadku musi również udowodnić, że dany zwrot miał miejsce, a więc zostaje zmuszony do spełnienia dwóch warunków:

  1. sprzedawca otrzymał zwracany towar;
  2. klient otrzymał zwrot pieniędzy.

 

W związku z powyższym sprzedawca może uznać zwrot towaru bez posiadanego paragonu, ale musi mieć zawsze dowód na to, iż zakup został dokonany w jego sklepie. Ponieważ przy kontroli skarbowej to on będzie musiał wykazać wszelkie dowody na to, iż dany zwrot miał miejsce. Z tego powodu tak wiele firm wymaga od klienta podkładki w postaci oryginalnego paragonu. Przyjęcie towaru do zwrotu bez paragonu stwarza zbyt dużo problemów i dosyć spore ryzyko, dlatego też firmy wolą zastrzegać sobie możliwość przyjmowania zwrotów bez paragonów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *