Co zawiera ewidencja VAT?

Każdy przedsiębiorca powinien chociaż w minimalnym stopniu wiedzieć co powinna zawierać jego ewidencja VAT. Niekiedy przedsiębiorcy ratują się programami online, które wykonują te czynności praktycznie za nich, jednakże nie zwalnia ich to z obowiązku posiadania wiedzy na temat tego, jakie elementy danych musi zawierać. Dzięki temu będą mogli kontrolować prawidłowość prowadzenia ewidencji.

Podatnicy prowadzący ewidencję VAT są zobowiązani do jej czytelnego prowadzenia, zawierając w niej dane, które będą następnie niezbędne do sporządzenia na ich podstawie deklaracji podatkowych.

W związku z powyższym bardzo ważne jest ujmowanie w ewidencji sprzedaży i zakupów VAT podstawowych danych, które ułatwią następnie tworzenie deklaracji podatkowych na ich podstawie. Między innymi w ewidencji VAT musi być ujęty numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT.

Ewidencja sprzedaży i zakupu musi zawierać wszystkie dokonane przez podatnika czynności podlegające opodatkowaniu jak i dane dotyczące podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Oznacza to, iż w ewidencji musi być ujęta całość sprzedaży opodatkowanej oraz wartość netto zakupów i wynikające z nich kwoty podatku naliczonego.

Według przepisów prawa, a dokładnie wg art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, ewidencja powinna zawierać :

  • dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
  • wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego,
  • kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego,
  • kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także
  • inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *